Har du også gått i Zalando-fella? Nettbutikkfella eller Facebook-fella? Der du tenker:
–Jeg skal bare sitte her i tre sekunder, sjekke litt og bruke litt tid – og vips! så har det gått masse tid.

Jeg har gått i den hundre ganger … Derfor tenkte jeg vi skulle snakke litt om Zalando-fella i dag.

Lett å havne i fella – like lett å snu

Det er veldig lett å bruke tiden på mobilen når vi har de fem minuttene. Når vi endelig setter oss ned, eller vi venter på barna som er på trening, eller at vi sitter på offentlig kommunikasjon eller på et venterom – og så havner vi innpå en eller annen nettbutikk. Sånn er det i alle fall for meg.

Men den tiden kan vi snu litt på: Vi kan gjøre den veldig effektiv! For en ting som går igjen veldig ofte, både når det gjelder meg selv, kundene på klinikken og Sterk Mamma-deltagerne, er at vi skylder på at vi ikke har tid.

Jeg har ikke hatt tid til å trene, jeg har ikke hatt tid til ditt, jeg har ikke hatt tid til datt.

Men så ser vi hva vi har brukt tiden på, og så ser vi at – eh, det handlet visst litt om prioritering …

Gjør det til en premie

Det å sitte på Facebook, Instagram, Zalando, HM og så videre – det er ganske deilig innimellom. Og du skal få lov til det. Slapp av, jeg skal ikke dømme deg for noe. MEN: Hva om vi to lager en avtale nå om at vi skal gjøre det til en premie – en premie etter at vi har gjort noe som gjorde godt for oss selv og kroppen vår?

For du er jo her. Du ser, leser og hører denne posten. Du er her av en grunn. Jeg tror du er her fordi du ønsker en forskjell, du ønsker en endring, og du ønsker å ha en sterk, tett og solid mammakropp. Og hva har det med nettsurfingen å gjøre? 

Det er de få minuttene som teller

Hvis du bare setter av litt tid, 5-10 minutter, til deg selv og din kropp, der du er bevisst på hvordan du bruker bekkenet ditt, magen din, kroppen din – så vet jeg at du kan bli tett, sterk, smertefri, du kan få en god holdning, du kan få en kropp som funker.

Og hvordan kan jeg si det? Jo, for det er der vi begynner med øvelsene i Sterk Mamma. Vi begynner med de få minuttene. Og gang på gang sier deltakerne: Wow! Jeg visste ikke at det går an å få så mye resultater av noe så lite. Men jo, det går! 

Sterk Mamma er kanskje ikke for deg, og det er heller ikke åpent akkurat nå. Men jeg har lyst til å gi deg en lenke her med øvelser som er bra for deg, sånn at du kan få den tette, sterke, solide mammakroppen som tar deg dit du vil.

5–10 minutter av tiden din

Bruker du 5-10 minutter hver dag, får du gjort så utrolig mye! Og da er det plutselig du som er hun som kan nyse uten å tisse på deg, hun som kan løpe, hun som kjenner at magen samarbeider og støtter opp i stedet for å bare henge der som en gravidmage. Da er du plutselig henne!

Ved at du setter av de 5-10 minuttene på deg selv, for så å premiere deg med å kunne gå på alle de ulike nettstedene – så vet jeg at du vil nyte de nettstedene enda mer. Kanskje du til og med finner en kjole som sitter mye finere på deg fordi du får en finere holdning – og at du føler deg mer vel og vil ha på mer treningstøy og fritidstøy, ikke bare kosebuksa?

De små «switchene»

Det er de små skiftene som skal til for at det store bildet endrer seg. Og jeg har virkelig ikke troa på at det å legge inn mange timer i uka på treningssenter er det som er det riktige. Ikke for oss mammaer. Vi trenger å gjøre det på en annen måte, fordi vi har en annen prioritering og fordi vi har en annen kropp enn vi hadde før. 

Blir du med og teste? Før vi går inn på “dingsen” vår og begynner å surfe på nettbutikker, gjør vi en “switch”: –Jeg skal bare gjøre øvelser i fem minutter, og så skal jeg få lov å nyte det … Så blir det premien din, gulroten du skal jobbe mot. For ikke bare får du gjøre det du synes er veldig deilig og avslappende, men du får bedre samvittighet, du får trent, du blir sterkere – det er mange fordeler!

Enkle øvelser – når du vil

Går du i Zalando-fella – og er du villig til å snu og endre på den? For å få noe som er enda bedre, og nyte det enda mer? Jeg legger inn noen øvelser her – begynn med disse, 5–10 minutter hver dag. Du kan velge selv når du vil gjøre dem, og du kan dele dem opp. Jeg vet at du har den tiden. Du kan gjøre dem når du ligger og ser på TV, du kan gjøre dem når du sitter på bussen, du kan gjøre dem før du står opp, når du legger deg – det er ditt valg. 

Skal vi ta en switch? Først litt trening som gjør godt for kroppen vår – og så litt surfing.
Gleder meg til å høre hvordan det gikk for deg!


Marianne