Her om dagen fikk jeg et veldig bra spørsmål – og det spørsmålet har kanskje du også?
Nemlig om sammenhengen mellom magen, det å trene magen, om du har diastase eller om
magemusklene dine ikke funker helt – og ryggsmerter. Er det noen sammenheng? Bør du
trene magen om du har vondt i ryggen? Og kan du få vondt i ryggen om du ikke trener
mage?

Samarbeid er nøkkelen – alt henger sammen

La meg dele mine erfaringer som kliniker. Jeg står jo ved behandlingsbenken mange timer i
uken og behandler mange vonde og stive rygger, de som har utstrålinger, prolapser – you
name it. Jeg trener også opp mange mammaer og hjelper dem til å lære seg hvordan de kan
bruke kroppen sin på en riktig måte. Det er ikke snakk om kilo og centimeter – det vi trener
på, er å lære å bruke kroppen på en riktig måte, sånn at kroppen vår samarbeider.
Og ordet samarbeid tror jeg er nøkkelen til det med rygg og mage. For har du tenkt på at
kroppen din er en enhet?

Kroppen din henger sammen fra stortåa di og helt ut i hånda di.

Det er ikke en og en muskel eller en og en del. Veldig mange av kroppens deler har et bein i
midten som støtter opp og stabiliserer. Men i midjen din har du ryggsøylen din, og så er det
mye mykt rundt. Mye muskler, organer, og ikke så mye støtte. I bekkenet ditt har du
bekkenbeinet som går rundt hele, og du har ribbein som går rundt hele – men i midten er
det ikke så mye støtte. Og der handler det om det å ha stabilitet.

Du må få kontakt med magen

Midjen din, magen og ryggen din, er overgangen mellom underkropp og overkropp. Og hvis
den delen ikke henger sammen, så vil ikke hånda og foten din samarbeide. Det er litt som å
begynne å kjøre en bil der du har tatt av det ene dekket – da humper og dumper det litt.
Eller når du tar bort noen av gjengene på sykkelhjulet, så hjulet ikke er helt rundt.
Det samme ser jeg på pasientene og kundene mine. For de mammaene som har vondt i
ryggen, så har det fungert ypperlig når de begynner å trene magen – når de begynner å få
kontakt med magen, med delen foran.

Du må finne ut hva du har å jobbe med

Og det handler egentlig ikke om du har diastase. Det som er viktig med å sjekke om du har
en diastase, er rett og slett å vite hva du har å jobbe med. Mellom de rette magemusklene er
det noe jeg pleier å beskrive som en”tyggis” som dras ut, og på noen dras den såpass mye ut
at mange beskriver det som et “hull” i magen. Du har ikke noe hull, men det ser og kjennes
ut som et hull. Det vil si at korsettet ditt ikke er helt samlet. Og den samlingen, det å få ting
til å henge sammen, blir lettere å jobbe med hvis du vet hva du har å jobbe med. Og hvis du
vet at det ikke er der, må du jobbe med å få det sammen igjen.
Men det er ikke det eneste: Vi må også teste hvordan kontakten vår er i magen. For du kan
helt fint ha en diastase. Men har du ikke kontakten og kontrollen, som er det viktige for å
binde sammen hånda og foten og dermed avlaste ryggen, da blir det helt feil.
Derfor vil jeg anbefale deg å ta en magetest slik at du vet hva du har å jobbe med og hvordan du skal jobbe med den.

Rygg og mage – alt må samarbeide

Magen er fronten, og ryggen er bakdelen. Det jeg ser, og som mange av mine kunder og
Sterk Mamma-deltagere beskriver, er at når magen bare henger ned som en slapp
hengekøye, så må ryggen jobbe så himla mye. Det er litt som å henge en unge foran på
magen – du mer sliten i ryggen enn om det henger en unge både bak og foran. For da har du
mer støtte rundt.
Kroppen din er en enhet – alt må samarbeide, alt må henge sammen. Jeg vet, jeg er ikke en
forsker. Jeg er heller ikke interessert i å bli en forsker – fordi jeg ser resultatet som kliniker,
der jeg praktisk gjør tingene. Og jeg har merket det på min egen kropp.

Mikaelas erfaringer

I innlegget under forteller Mikaela deg om hvordan hun hadde det. Hun hadde langvarige
smerter, hun hadde strålinger ut i benet. Men når hun trener, er ryggen hennes helt fin. Og
det handler ikke om mye trening; det handler ikke om å gå på treningssenter flere ganger i
uka – men om å gjøre de små tingene hjemme, være bevisst på hvordan du bruker kroppen
din, gjøre små øvelser sammen med barna dine. Hun hadde masse utstrålinger – men ikke nå
mer.

Du skal fungere – det er det viktigste!

Det finnes mange som har ulike meninger og ulike syn. Du må finne den du syns passer til
deg, hvem du føler at du kan stole på. I denne situasjonen. Men det jeg ønsker og håper, og
det som gjør at jeg er her med deg, det er at jeg vil at du skal se at det er et håp, at det fins
en mulighet.

Selv om du er blitt en mamma, så skal du fortsatt fungere. Det fortjener du. For vi mammaer
har en kropp, og uansett hvor mye vi har lånt den bort, så skal den fortsatt fungere. Du skal
være tett, sterk og smertefri. Du skal ikke trenge å gå på behandlinger. Du skal ha en kropp
som funker.

Test magen din. Sjekk, hva er status? Bøy deg fram, kjenn etter hva som skjer da. Bruker jeg
magen eller ryggen? Når får jeg vondt? Får jeg vondt når jeg står? For det vil gi deg svarene
på hva du trenger å jobbe med.

Klikk inn på videoen under, og så lar du deg inspirere av Mikaela.

<3 Finn din vei!

Klem marianne