Før jeg fikk barn selv, lo jeg litt av alle disse vognene. Folk hadde jo hundre vogner! Eller, ikke hundre, men de hadde gjerne tre-fire vogner, selv om de bare hadde ett barn! Og jeg tenkte at det kan jo ikke være nødvendig. Men gjett hvem som har hatt fire vogner selv … Det å finne den riktige og perfekte vognen er vanskelig. For det er så mange krav som skal passe inn for én enkelt vogn. Men dessverre ser jeg veldig mange som går med feil vogn og derfor får litt ekstra vondt i skuldrene, nakken og ryggen, og det hadde kanskje ikke vært helt nødvendig. Jeg tenkte derfor jeg skulle dele noen tips med deg i dag på hva du bør tenke på når du skal kjøpe deg vogn, så du får den riktige vognen for deg.

Når er barnet født?

Det første du må tenke på, er når på året barnet ditt er født. For ja, det har faktisk en ganske stor betydning. For om du har et barn som er født på våren, så skal barnet ditt veldig ofte ut av bagvognen og opp i sportsvognen før posen kommer – altså Voksi-posen, du vet den tykke dun-/ullposen. Da er det ikke så farlig hvor stor bagen din er. Men har du et barn som er født på sensommeren, så skal barnet ligge oppi bagvognen med en stor dunpose i flere måneder, for det er vanlig at man bytter fra bag til sportsdel rundt 6 måneder. Da må faktisk bagdelen din være litt større, for at du skal ha plass til både barnet som har blitt mye lengre, og posen din. Og bagene her i Norge er ikke så veldig store. Så det er det første du skal tenke på: Når på året er barnet mitt født? Og når skal jeg bytte fra bag til sportsvogn?

Hjul – store eller små, 3 eller 4?

Det neste du må tenke på, er når og hvor du tror du kommer til å bruke vognen mest. Skal du gå rundt i byen og du tenker du skal gå mye på kafeer, og du skal gå på asfalt, så er det å ha svingbare hjul veldig bra. Men når du skal gå i skog og mark og ulendt terreng, også med snø, og hvis du tenker at du skal gå mye til og fra barnehagen, så er det å ha fire hjul i stedet for tre veldig fint, og i hvert fall det å ha hjul du kan sette fast. De som har små hjul foran er veldig tunge nå på vinteren, og det gjør at du blir ekstra stiv og støl i skuldrene, du blir ekstra sliten i ryggen – veldig unødvendig …

Så tenk på hvor du skal bruke vognen din. Det å ha fire hjul gjør ofte vognen mer stabil, samtidig som det gjør at du får bare to spor i snøen, i stedet for at du må lage deg tre spor. Jeg har faktisk hatt fem vogner, og sykkelvognen vår har ett hjul foran og to bak, og det som det ender opp med på vinteren, er at jeg kjører bare på de to bakerste, for jeg orker ikke å ha det svingete forhjulet. Så skal du ut i skog og mark, og skal du gå på snø, så er det etter min erfaring bedre å ha en vogn med fire hjul, og gjerne litt store hjul. For jo større hjul du har, jo bedre ruller du av gårde i skog og mark og på snø.

Hvor stor og tung skal vognen være?

Men så har vi jo også det med hvor og hvordan du bor. Det har også en stor betydning for hva slags vogn du skal ha. Hvis du bor i et hus der du kan sette vognen utenfor eller ta den inn i huset, så har jo ikke tyngden på vognen så stor betydning. Men skal du bære bagen opp hver eneste dag, så er det viktig å tenke på at du har en lett bag og en bag som er smal. For jo bredere bagen er, jo tyngre er det for deg å bære opp vognen. Og jeg skal love deg, du har ikke de samme ridemusklene og magemusklene etter at du har født, og den ungen oppi der veier mye, og du skal alltid ha med deg mye mer. Så det beste av alt er kanskje å la vognen stå igjen nede, ikke bære den opp og ned trappa hele tiden, men heller at du bare tar barnet ditt med deg. Men hvis du skal bære den opp og ned, så tenk på vekten på bagen.

Skal vognen inn og ut av bil?

Skal du ha vognen mye inn og ut av bil, så er jo det også en viktig ting å tenke på. Det å tenke på hvor stort bagasjerommet er i forhold til vognen din, hvor ofte du skal ta den inn og ut – skal du ha den ofte inn og ut, så skal du kanskje tenke at du skal ha en lett sammenleggbar vogn som ikke må demonteres i hundre ledd – det passer aldri når du har en grinete unge og det plaskregner … Så ha noe som er litt enkelt å sette sammen. Jo færre deler du må ta løs for å få plass til den i bilen, jo bedre er det. Så hvor stor vognen din er sammenleggbar, har stor betydning for det å putte den inn i bilen. Spesielt hvis du skal putte den inn ofte. Hvis du bare skal ha den inn i bilen en gang iblant, så er det ikke noe problem å ta av dekk og bag fra understell, men skal du ha den ofte inn og ut, vil jeg absolutt anbefale deg å ha en lett sammenleggbar vogn.

Click here to subscribe

Hvilken vei skal barnet sitte?

Og så skal du tenke på hvilken vei barnet ditt sitter. Tro det eller ei, men det har stor betydning. Jeg er jo ikke noen ekspert på dette med tilknytning og relasjoner til barn – jeg er jo bare en mamma selv. Men det jeg har hørt, og det jeg har erfart selv, er at det absolutt beste er å ha barna sittende mot deg. For det første sies det jo at det blir for mange inntrykk for et barn å sitte i en vogn der inntrykkene suser rett inn i ansiktet på deg. Da kan det være mye bedre å se foreldrenes mimikk først, og så kommer inntrykkene etterpå.

Men også på vei til og fra barnehagen, og når dere er ute og triller tur, er det veldig hyggelig å kunne sitte og snakke sammen. Det hadde jo ikke vært så hyggelig om jeg snudde bakhodet til når jeg snakket – du har lyst til å se meg når du snakker med meg, og det samme vil barna dine. Dessverre hører vi ikke et kvekk når ungene sitter med ansiktet i samme retning som oss – de sitter og snakker utover, vi hører ingenting, og vi blir gående og si: Hva var det du sa – hæ? Og det er ikke noen hyggelig relasjon. Så det er absolutt en fordel å ha barna vendt mot deg. Jeg har gjort det i alle år – det er noen få ganger jeg har snudd vognen andre veien, men som oftest har de alltid sittet mot meg, fordi det er den måten vi har hatt best kommunikasjon og har kunnet snakke om ting som er rundt oss og sett ting sammen.

Demping og dekk

Hva slags dekk og hva slags demping vognen din har, er også av stor betydning. Til klinikken min kommer det mange mammaer innom, og da er jeg ofte den som triller vognene inn og ut av behandlingsrommet. Og da kjenner jeg hvor stor forskjell det er. Hvor lett det er å dytte vognen ned når du skal over en dørterskel, for eksempel; det er stor forskjell – den dempingen, hvor tungt det er å dytte, har mye mer å si enn hvordan det er å svinge. Svinge klarer vi alltids, men du er ikke klar over hvor mange ganger du skal opp og ned på fortauskanter, over humper, over snøfonner, inn i busser – man skal opp og ned hele tiden. Trapper, for eksempel.

Det å ha god demping i vognen gjør at det er mye lettere å jobbe med den gode holdningen, for da klarer du å ha på bekken og mage mer, da bruker du bekken og mage mer når du vipper vognen, i stedet for at du hele tiden bruker skuldrene og blir veldig trøtt og sliten i skuldrene. Så dempingen på vognen din er også viktig.

Og så har du dekkene. Min erfaring er at luftdekk er det absolutt beste. De hopper og spretter ikke like hardt som plastdekkene. Ulempen er at de punkterer. Men det er ikke veldig ofte du punkterer, i hvert fall ikke for min del. Vi bor jo i byen, og her er det jo en del glasskår, men vi har fortsatt ikke punktert veldig mye. Da dekkene ble godt slitt, punkterte vi litt mer, men utover det har det ikke vært noe problem. Og skulle du punktere, så går det faktisk an å trille, det er ikke sånn at du ikke kan trille vognen din videre selv om du har punktert. Luftdekk gjør at du får en mykere kjøring. Så både det å ha demping, men også myke dekk, er kjempenyttig, synes jeg, for at du skal kunne trille godt.

Handtak i passe høyde

Den kanskje viktigste delen er handtaket: at man kan justere handtaket til passe høyde. For å finne ut hvordan du skal stille handtaket for å få passe høyde, kan du klikke på denne lenken, så skal jeg dele det med deg. Det å stille inn handtaket er ikke bare-bare, og det trengs litt ekstra veiledning for at du skal få handtaket passe høyt. Altfor mange av dere går med det altfor høyt, men jeg ser også at noen går med det for lavt.

Hvor høyt og lavt du skal stille handtaket og hvor nærme du kan gå vognen, påvirker også din mulighet til å trille vognen riktig. Ja, jeg sa det: trille vognen riktig. Går du med skuldrene oppetter ørene, får du vondt. Går du så du ikke klarer å gå inntil vognen, for eksempel med søskenbrett, så blir du veldig trøtt og sliten i rumpa. Så det med hvor nærme du klarer å komme vognen og hvor høyt du har det håndtaket, som du kan lære om i denne lenken, er alfa og omega for at du skal kunne trille bra og riktig. Så pass på at du har en vogn som du kan stille høyden på handtaket mye på.

Ett eller flere barn i vogn?

Videre bør du tenke på om du skal ha flere barn eller om du har flere barn. Nå har det jo også kommet vogner på markedet som du kan utvide til å ha en tvillingdel på. Det kan være kjekt at du kan dra den ut til en tvilling- og inn til en enkelvogn, avhengig av om du skal ha med deg ett eller to barn, for det er tungt å gå og trille på en tvillingvogn når man ikke har behov for det. Men også det med søskenbrett; er det praktisk å ha et søskenbrett på den? Eller slår enten ungen bakhodet i handtaket eller du blir gående ut med rumpa? Så har du planer om å få flere barn mens du fortsatt bruker vogn på den eldste, så se også på mulighetene med både søskenbrett og tvillingvogn.

Kalesje og stabilitet

Det siste jeg vil snakke med dere om, er det med kalesje og stabiliteten i vognen. For vi tenker kanskje ikke på at det har så stor betydning. Men det har faktisk en betydning. Hvor mye du kan dra kalesjen over er veldig praktisk når det gjelder sol, vind, regn, og vær generelt. Og det er mye vær i Norge. Så en enkel ting som det også kan være smart å se litt på, er hvor mye du kan vri og vende på kalesjen, eventuelt om man kan henge på ekstra caper på den eller ei.

Men også stabiliteten på vognen – for du som mamma trenger å spare ryggen og nakken din. Og da er det supert at barna kan klatre opp i vognen selv. Da må du ha stabil vogn som ikke velter av den minste lille klatring, men også for at barnet skal kunne bevege seg godt oppi vognen uten at vognen velter.

Finn vognen som passer for deg!

Bruk barna dine, bruk mannen din, la dem få klatre opp i vognen, la andre løfte vognen inn og ut av bilen – men pass absolutt på at du kan styre og stelle med vognen din i alle de situasjonene som du trenger, og pass på at du får en vogn som passer deg. Så er jeg helt sikker på at du kommer til å ha mange gode og koselige trilleturer ute i frisk luft, der barnet kan sove og du kan puste og ta det med ro.

Lykke til med vognkjøpet ditt, og last ned den lille sjekklisten på hvor høyt du skal stille inn ditt handtak. Del med meg i kommentarfeltet hvilken vogn du velger og hvorfor du valgte den. Det finnes hundrevis av vogner på markedet – hvilken som er mest riktig for deg er det bare du som vet.

 

Marianne