På klinikken hos meg behandler jeg mange vonde rygger. Jeg behandler rygger som er trøtte, som er slitne, som er irriterte, og de ryggene som til stadighet får kink. Jeg behandler de ryggene der man, når man har bøyd seg ned, må få den opp igjen ved hjelp av lårene. Jeg har lyst til å gi deg noen tips, for jeg tror at du til tider også har vondt i ryggen, er litt trøtt og sliten. 

Det å ha vondt i ryggen er veldig vanlig – men det betyr ikke at du trenger å ha det sånn. Dessverre ser jeg at mange av de som kommer til meg, også de mammaene jeg driver og trener opp, har altfor dårlig holdning, noe som gjør at ryggplagene kommer.

Magen har ikke støtte

Når vi mammaer går gravide, og magen bare blir større, så dras magemusklene utover for at du skal få plass. Og når da babyen forlater det hulrommet, henger magemusklene som en slapp strikk. Det vil si at magen din ikke gir deg noe støtte. Magen din kan droppe å gi deg støtte fordi du enten har en diastase, eller for at du rett og slett ikke har kontakt. Sjekk ut magetesten, så kan du finne ut hva det skyldes hos deg.

Ryggen jobber hele tiden

Men det som også er, er at når magen din ikke funker, hva skjer da med ryggen din? Har du tenkt over at hvis du har to sider, og den ene siden ikke jobber, og den andre jobber, så må du jobbe mye mer med den ene delen?  Hvis magen din blir større utover kvelden, og hvis du kjenner at den henger som en hengekøye hver eneste gang du bøyer deg framover, så jobber ikke magen. Ryggen din jobber hele tiden.

Og hva skjer med deg når du blir trøtt og sliten? Du blir irritert. Og det samme skjer med ryggen din. Mange sier: –Åh, jeg er blitt så svai i ryggen! Det er fordi muskulaturen bak drar seg sammen, og muskulaturen foran slapper av. –Jeg blir så trøtt og sliten i ryggen når jeg står framoverbøyd! Det er fordi magen faller ut og vi ikke klarer å holde holdningen oppe.

Svai rygg eller «halen mellom beina»

Mange mammaer har kanskje for svai rygg – svai er i utgangspunktet bra, men det er kanskje fordi du ikke får nok støtte? Svaien i seg selv er ikke noe farlig, men vi trenger støtte begge veier – så kanskje det er derfor du tipper bekkenet ditt veldig mye framover?

Andre putter “halen mellom beina”; man kan nesten ikke se at du har rumpe i det hele tatt, for alt går innunder, og du blir rett og slett for rett i ryggen. Veldig ofte går du da og spenner rumpa di hele tiden.

Ikke noe av dette er bra. Verken å henge ut eller å spenne. Derfor må vi få balanse. Og balanse i kroppen får vi ved at vi jobber med magemusklene. For å få det må vi vite hva vi skal jobbe med – husk magetesten.

 

God holdning er viktig!

Vi må også jobbe med holdningen. Fordi mange, når de for eksempel går, står, sitter i sofaen, triller vogna oppover bakken, går som skakke griser, med rumpa rett ut, og står og henger på den ene eller den andre hofta. Har du tenkt over hva som skjer med ryggen din når du faktisk henger på den ene hofta? All muskulaturen på den ene siden drar seg sammen, og all muskulatur på den andre siden blir dratt ut. Er det rart da at den ene siden blir mer irritert, mer stram, får mer spenn?

Balanse foran og bak

Vi må ha balanse foran og bak, på den ene siden og den andre siden. Når alle musklene samarbeider med deg, da er det mye lettere å få den ryggen som er sterk nok til å bære barna dine i mange timer, sterk nok til å stå på loppemarked og fotballkamper – og du kan sitte lenge i sofaen. For når du bruker kroppen din, så bruker du den aktivt, og når du slapper av, så klarer du å slappe av.

Ta magetesten!

Jeg har lyst til å utfordre deg til å ta magetesten, og så deler du resultatet med meg – og så sjekker du ut denne holdningsvideoen. Jeg vet at det kommer til å gjøre store under for deg.  Neste uke vil jeg dele tips på hvordan du kan behandle korsryggen din – men begynn med magetesten, så du vet hva du har å jobbe med.

Klem Marianne