Det å være gravid er helt fantastisk: Magen din vokser, og du skal snart få den flotteste gaven som fins i verden. Men det å gå gravid kan noen ganger by på utfordringer for kroppen. Derfor tenkte jeg at jeg skulle gi deg noen gode tips på hva du kan gjøre og bør gjøre under svangerskapet, sånn at du holder deg piggere, raskere, tettere og smertefri. For du trenger en kropp som funker.

Når du nå går gravid, så legger du på deg veldig mange kilo på veldig kort tid. Du endrer tyngdepunktet – og du har kanskje ikke lagt merke til det, men du vrir også ut beina dine for å få plass til den magen der nede. Og da er det noen små ting vi skal jobbe med for at du skal få en kropp som funker bedre.

Tren bekkenbunnen

Det aller første er bekkenbunnen din. Når du går gravid, uansett om du skal føde vaginalt eller med keisersnitt, så trenger du en bekkenbunn som funker, en stabil og tett bekkenbunn. Bekkenbunnen din er utsatt for enormt press under svangerskapet; det er trangt der inne, den endrer seg litt, ting blir tøyd litt ekstra, og derfor funker ikke bekkenet ditt på samme måte som før. Det gjør at noen får bekkenløsning, bekkenlåsninger og lekkasjer.

Men vet du hva? Ved å trene bekkenbunnen din kan du ta bedre vare på kroppen din. Du har mindre sjanse for å få disse plagene, og samtidig får du det lettere under fødselen, for da vet du hvilke muskler du skal jobbe med. Så tren bekkenbunnen. Den gjør at du holder bekkenet mer stabilt, du jobber med de riktige musklene, du unngår lekkasjer, og svangerskapet blir lettere. Det er så mye som er bra ved å trene bekkenbunnen! Hvis du vil ha bekkenbunnøvelser, klikker du her.

Ta hensyn til magen

En annen ting jeg vil tipse deg om, er magen din. Når magen din blir stor, så dras den utover, og noen ganger ryker bindevevet imellom. Ved at du ruller over på siden når du reiser deg opp og legger deg ned i senga, på sofaen osv., så vil du minske sjansen for å få diastase, fordi du ikke hele tiden får det draget. Og også der vil bekkenbunnøvelser være bra. Bekkenbunnen jobber sammen med magemusklene, så hvis du trener bekkenbunnen, vil også magemusklene funke bedre.

Tenk på holdningen

En siste ting: Tenk på holdningen din! Vi har en tendens til å henge litt bak, skyte ut magen, stå og henge: og så får vi en elendig holdning. Mine ryggmuskler tok seg en tur langt bort, og da ble holdningen ikke så mye å skryte av. Men ved at du jobber med holdningen din og tenker over hvordan du går, så vil smertene, trøttheten og slitenheten bak i korsryggen og opp mellom skulderbladene bli mye mindre, du vil beholde holdningen din, du får mindre belastning på nakken, og rumpa og hoftene dine vil også like den gode holdningen din. Så tenk på holdningen din, og hvis du vil ha tips, kan du finne det her.

Ta vare på deg selv!

Dette er enkle tips tilhvordan du nå kan ta best vare på bekkenbunnen, magen og muskulaturen din. Og du, vet du hva? Du fortjener å ta vare på deg selv. Det som skjer i kroppen din nå, er enormt. Det er mye som skjer på én gang, det er helt fantastisk, og kroppen din tilpasser seg og justerer seg mye, men ta deg tid til å ta vare på deg selv! Det er ikke så lett når du har fått små, da blir mer av tiden din tilbrakt med dem – så gå gjerne og unn deg en massasje nå, få trykt ut litt spenninger så du holder deg myk og smidig, slik at du både klarer dette svangerskapet bedre, men også fødselen, og at du føler deg piggere når barnet ditt blir født.

Jeg håper disse tipsene er med på å gjøre svangerskapet ditt lettere. Del gjerne i kommentarfeltet hvor langt du er på vei. Og del gjerne også om det er gutt eller jente 😉

Gled deg! Du venter verdens beste gave, og jeg håper disse tipsene er med på å gjøre ditt svangerskap enda bedre.

Klem Marianne